Ønsker for nyttårsnatten…

Facebook spør hver dag om hva vi tenker på.

Som regel er det ikke så lange tankene jeg har, så de får plass der inne 🙂

Men, nå følte jeg tanken ble så lang at jeg måtte ha litt mer plass.

Tanken er…

Dette året…2020…har det skjedd mye og kanskje ikke så mye, for det meste har dreid seg om covid.

Vi har blitt oppfordret om å vise solidaritet med alle utsatte grupper som kan bli alvorlig syke og dø av smitten. Det er jo kjempebra at de fleste har fulgt opp den oppfordringen.

Men…

Hvorfor måtte det til en pandemi før vi begynner tenke. Før vi ser at alle ikke har like gode forutsetninger for å komme seg gjennom livet.

Kan vi ikke fortsette denne tanken om solidaritet.

Jeg skulle ønske det ikke ble sendt opp raketter denne natten.

Jeg skulle ønske akkurat denne nyttårsaften vil bli en stille feiring.

I solidaritet til…

ikke bare de som er berørt av covid.

men…

til alle som har hatt ett vondt 2020 på en eller annen måte.

Mange har mistet noen i

selvmord, ulykker og sykdom.

Mange sliter med angst og depresjoner som gjør at hverdagen er forferdelig tung og vondt.

Mange kjenner noen eller har familie som sliter med psykisk sykdom. Mange sliter selv og kjenner livet er vondt å leve i.

Mange er narkomane og alkoholikere som kjenner at det ikke er ett liv de vil leve.

Mange sliter økonomisk og må leve fra dag til dag uten å vite hva morgendagen vil gi.

Mange barn og voksne lever i farlige forhold med psykisk og fysisk mishandling.

Mange sitter alene hjemme mesteparten av tiden uten familie og venner.

Og alle de som er berørt av raset i Gjerdrum. Alle som har mistet hjemmene sine. Alle som venter på beskjed om sine som er savnet.

Alle…

Det er mange, mange andre som av forskjellige grunner synes livet og kanskje spesielt høytider og nyttårsaften er ekstra vond. Som ikke har noen å ønske godt nytt år, eller som får det ønsket selv.

Jeg skulle så ønske at akkurat i kveld mens tanken om solidaritet fortsatt sitter litt i fordi vi er blitt oppfordret til det pga covid. Helt ærlig så tror jeg ikke alle disse tankene for andres ve og vel vil sitte i så lenge etter vaksinene virker og faren for døden avtar.

Men i kveld skulle jeg ønske tanken vokser seg større og flere dropper rakettene og alkoholen.

Jeg ønsker meg en stille natt der mennesker tenner lys for alle som ikke har det så godt.

Og for seg selv.

Tenn lys. Ta det gjerne med deg ut. Ta med deg dine nære ut og gå en tur. Vær nær hverandre, snakk med hverandre og kjenn på følelsen av hvor heldig du er som har denne muligheten til å dele denne natten med dine. Som kan gå inn i 2021 og vite at du har noen å gå sammen med.

Tenn stjerneskudd, stille og godt lys i nyttårsnatten.

Jeg tror ikke jeg kommer til å gå ut i natt, vi får se om det smeller mye rundt her. Må være inne med katten. Men vi feirer ikke noe spesielt. Vi skal ha restemat fra julaften og riskrem til dessert.

Jeg sender mine tanker og bønner til Gud og englene om at de er hos alle de som trenger det. Jeg ber om at de hjelper dem gjennom natten og det nye året. At de viser dem noen lysglimt i alt mørke som gjør dagene litt lettere å leve.

Jeg ber om beskyttelse for alle mennesker og dyr.

Jeg ber for det nye året 2021.

For alle som kommer til å oppleve små og store katastrofer.

Jeg bekymrer meg med deg som er ett sted i livet som ikke er bra for deg å være.

Jeg sørger med deg som har mistet noen eller noe nært og kjært.

og

Jeg gleder meg med deg som opplever gode ting.

Livet består av gode og vonde ting, i form at ord og handlinger.

La de gode tingene blande seg med de vonde. Det vonde forsvinner ikke, men det blir litt lettere å bære.

Nå ønsker jeg deg ett riktig godt nytt år og hvis du trenger det så tenker jeg ett lys og en rose til deg. Håper du vil ta det i mot og at det gir deg en god følelse i natten <3

Klemmer fra Hanne <3

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg