En tanke om hvor lite som skal til for å trigge traumer….

Hei igjen 🙂

Lenge siden jeg skrev nå. Det er sånn det er blitt denne vinteren 🙂 Vet det er dumt, men lysten til å være ute har absolutt ikke vært tilstede. Så da har jeg latt det være. Får satse på at jeg fortsatt lever når våren kommer og fortsatt er frisk…Da skal jeg ta meg sammen og komme meg ut 🙂 Noen ganger er det best å bare ikke gjøre det man burde gjøre. Sånn er det bare.

 

Vi sitter og ser på Beat for Beat og da begynte jeg å tenke litt.

Jeg prøver å synge med, men det kommer bare stille nynning og kråkelyder 🙂 Tenkte litt på hvorfor det er sånn. For jeg liker egentlig å synge… høyt og med til alle sanger. Om jeg kan dem eller ikke…Noen ord blir ikke alltid riktig. Og det er da ikke min skyld at de som synger ikke kan teksten ordentlig 😀

Så til det at stemmen blir borte når jeg prøver synge…

Han jeg bodde sammen med før var negativ til nesten all musikk jeg likte og spilte. Så det endte med at jeg sluttet høre musikk og synge med. Det ble til at jeg ble trist hver gang jeg hørte musikk….musikk som før han ga meg mye glede.

Vi flyttet fra hverandre og gleden over musikk kom litt og litt tilbake igjen..Jeg begynte nynne og synge med…og gledet meg over musikken igjen….

Så….

 

For en stund siden satt jeg og sang med på noe jeg spilte på spotify….Nye samboeren sa…

“Akkurat nå synger han bedre enn deg”

Da var det gjort. Gleden over musikken forsvant i full fart…Stemmen som brukes til å synge forsvant like fort…

Dette er ingen klage på samboeren eller noe annet…Bare en fortelling om at noen ganger skal det forferdelig lite til før gamle tanker og følelser bobler opp igjen…

Traumer er noe fæle greier….Man har ikke kontroll på dem. De kan være store eller små…Det kan være ord eller handlinger….Og det skal grusomt lite til for å trigge dem…

Og jeg er usikker på om man noen gang blir kvitt dem…Det føles ikke sånn når det står på 🙂

Men…

Man kan lære seg å leve med dem…Lære seg å jobbe med dem ikke kjempe mot dem. Det samme som angst og depresjon…Jeg har lært meg å ikke kjempe i mot, da forsvinner det fortere.

Så..

Hvis du også sliter med traumer…små eller store…Du er ikke alene 🙂

Da var det ikke flere tanker igjen 😀

Ønsker deg en fortsatt god natt og en fin dag i morgen…Ta godt vare på deg selv og de rundt deg. Ta vare på de små gode minnene og ta de frem en dag som kanskje er litt grå og tris 🙂

Klemmer fra Hanne <3

2 kommentarer
    1. Hei, kom tilfeldig bort i bloggen din. Veldig fint det du skriver, blir selv påmint om vonde minner om noen påpekker noe selv om ikke det er vondt ment. Det er ikke lett med traumer, men det viktigeste er at de varer ikke evig heldigvis.. Man komme videre fra dem. Har selv ambisjoner om å jobbe med mennesker som sliter med traumer og håper å bruke både fagkunnskap og egenerfaring i dette arbeidet. <3

      1. Hei 🙂 Så koselig. Tusen takk. Det er slitsomt å reagere på ting man vet egentlig ikke betyr noe. Det tror jeg er viktig. At de som jobber med mennesker har opplevd ting selv. Og bruker egne erfaringer i arbeidet. Masse lykke til <3

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg