Det er ikke bare ungdommens feil…

Leste en kronikk på NRK nyheter

her

og jeg er så enig.

Blir lei meg og sint når jeg hører på pressekonferansene som har vært de siste dagene. Det er for stort fokus på alt ungdommen gjør feil. At de ikke er med på den “felles dugnaden” for å holde covid nede.

Men hvem var det som droppet ut av dugnaden først?

Det var regjeringen og de som styrer landet.

Det var de som sa at Norge skulle åpnes opp igjen.

At alle skulle feriere i vårt eget land.

At grensene skulle åpnes.

Det var ikke ungdommen som bestemte det.

Når man går tilbake til da Svenskegrensa åpnet igjen og ser på det som ble skrevet. Intervjuer med folk som var og handlet. Bilder fra lange køer i og utenfor butikker.

Hvis jeg husker riktig så var det veldig lite ungdommer som var i media ang Harryhandelen. Det var voksne og eldre mennesker som bare måtte over for å handle mat, goderi og alkohol.

Det var også en del i media i forhold til at det ble lov med sydenturer igjen. Jeg mener det også da var mest godt voksne og eldre som bare måtte på ferie til syden for å slappe av. Og de hadde med seg barn og ungdom.

Smitten har ikke økt igjen fordi ungdommen fester. Smitten kom tilbake fordi regjeringen åpnet opp og ga oss fri vilje til å gjøre som vi vil. Til å tolke lover og regler så de passet til våre egne behov.

Enig i at regjeringen bør be ungdommen om unnskyldning.

Det er også veldig mye snakk om fadderuka som er i gang.

Hadde det vært mer fokus på det før sommeren og før det startet. Hadde ungdommen fått informasjon om fadderuka og hva opplegget var pga covid. Hadde voksne tatt seg tid til å snakke med ungdommen i forkant, vært tilstede og lyttet. Hørt på deres tanker om det. Så tror jeg mye av den festingen som var i helga ikke hadde skjedd.

Ungdom er ikke dumme.

De vil heller ikke bli smittet eller smitte andre.

Slutt å gi undommen følelsen av at det er deres skyld og bare deres for at covid har blusset opp igjen.

Det er tull.

Covid kom fordi folk fikk tillatelse av regjeringen til å reise til Sverige, til å reise til syden. Til å reise rundt i vårt eget land og langs kysten med Hurtigruta.

Hadde regjeringen sagt at folk skulle holde seg i sin egen kommune. Finne alternative måter og skape ferieminner. Hadde de fortsatt å la grensene være stengt.

Da hadde vi kanskje holdt smittetallet nede.

Hørte Høies unnskyldning for at det ikke blir påbudt med munnbind her ennå….Det må passes på at det er nok søppelbøtter til å kaste de i først…Det er greit det. Men ikke skyld på ungdommen at de sprer smitten, når forholdene ikke legges raskt tilrette for at det ikke skal skje.

Ta vare på ungdommene deres, snakk med dem, lytt til dem og bry dere om dem. 

Det er fine, fornuftige unger som ikke fortjener å bli beskyldt for noe de ikke kan noe for. 

Klem fra meg <3

 

2 kommentarer
    1. Jeg er enig i at det ikke bare er ungdommens skyld, for her må regjeringen ta ansvar. De burde ha skjønt hva som skjer når grensene åpner. Folk klarer ikke å styre seg, og flokker til de svenske Shoppingsenterene. Jeg blir både opprørt og sint.

      1. Jeg tenker folk må ta skylda. Det var unødvendig å reise sånn som de har gjort bare fordi ingen sier til dem at de ikke får lov til å gjøre det. Blir sint jeg å. Men ikke på regjeringa…Voksne mennesker irriterer meg. Oppførselen til mange er barnslig og helt uforståelig.

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg