1. Mosebok…

Dette er ikke for å lage en diskusjon om Gud finnes eller ikke…Det er bare mine tanker og spørsmål om tro og tvil, min tro og tvil…Mitt ønske om å starte der jeg tror mange av mine psykiske problemer startet. Søndagsskole, barneskole, ungdomsforeningen, kirkekoret og folkehøyskolen….Jeg har kanskje vært litt for mottakelig for skremselsordene som kanskje er blitt brukt i preknene da jeg vokste opp…Jeg vet ikke…..Har ingen minner om noe…Kanskje dette vil hjelpe meg med å finne starten på den psykiske knuten min 🙂 

Nå har jeg begynt å høre en lang serie lydbøker….Bibelen….Allerede i 1. kapittel ramlet spørsmålene på…Det er ikke bøker som er lette å forstå 🙂 

Jeg har alltid sagt at jeg er kristen, i hvertfall siden jeg gikk på u.skolen…Etterhvert som jeg har blitt voksen og livet har lært meg at det kan være forferdelig urettferdig. Ikke bare ovenfor meg selv. Men aller mest ovenfor små barn og dyr som blir misshandlet og missbrukt…..Det er greit av vi mennesker har fått en fri vilje og at vi på en måte bestemmer selv hvordan vi vil styre livene våre…

Men…

Små barn og dyr har ikke bestemt at livene deres skal bli så grusomme som mange har det…

Hvor er den gode, allmektige Gud da. 

Dette gjør at jeg tviler like mye som jeg tror….Jeg tror det er noen utenfor oss selv som gir oss råd og hjelp når ting butter. Hvis vi ber om det og lytter til tegnene og svarene vi får…Så kan vi bruke den frie viljen vår til å bestemme om vi vil følge rådene eller ikke. 

Jeg kaller det utenfor meg selv Gud og Jesus som jeg har lært fra jeg var lita…Men for meg er det helt greit at andre har andre navn på den de ber til. Samtidig som jeg får dårlig samvittigher fordi jeg godtar det….Ett bud er jo at…..Du skal ikke ha andre Guder enn meg….Har man en annen gud hvis man kaller H*n ved ett annet navn? 

Så til 1. Mosebok..

Gud skapte Adam og Eva..Det er greit og de fikk Kain og Abel….Det er også greit…

Men så kommer første problemet mitt…

Kain drepte Abel. 

Han ble forvist fra byen der de bodde. Gud satte ett merke på han for at ingen skulle drepe han. De som prøvde å skade han skulle bli straffet…

Men…

 Var ikke Adam og Eva de første menneskene på jorda? 

Hvem var Kain redd for utenfor der de bodde? Hvem skulle skade han. 

I mitt hode og med mine utregninger så var de jo bare 3 mennesker på jorda…

Og da dukker det jo opp ett annet spørsmål..

Hvordan kunne det bli mange mennesker, hvor kommer vi og slektene før oss i fra? 

Jeg har lurt veldig på dette med tro og tvil i mange år. Nå har jeg tenkt å finne ut av hva det er og hvor jeg passer inn 🙂 

Ja, jeg har bedt om hjelp fra Gud ang meg selv og hvorfor jeg er som jeg er i mange ting…..Derfor tror jeg det var Gud som gjorde så jeg fant Bibelen som lydbok…Så nå skal jeg høre den fra “perm til perm”. 

Det kommer garantert til å dukke opp spørsmål, både store og små som jeg lurer på 🙂 Det er også kanskje Guds tanke at jeg skulle skrive blogg og øve på å åpne meg for andre. Så jeg tilslutt kunne bruke bloggen og dere som leser til å få orden på tanker og kaoset ang tro og tvil. 

Det er mye jeg tror jeg hørte/lærte da jeg var barn/ungdom som absolutt ikke har vært bra for meg i forhold til kristendom, som har skremt meg og som er med på og gi meg de psykiske plagene jeg har slitt med i alle år….

Ønsker deg en god natt og en fin dag i morgen 🙂 

Klemmer fra meg <3 

4 kommentarer
    1. Hei. Det har vært spennende å lese om innlegget ditt fordi jeg hadde også hatt mange spørsmål angående bibelen. Men jeg hadde også fått mange svar. Det sier at før vi skal lese Guds ord, vi må først be Hellige Ånd om hjelp til å forstå ordet.
      Har opplevd mye vondt i min barndom og voksen alder og hadde spurt hvor var Gud da, men når jeg ser tilbake hadde han vært hos meg i mange forskjellige måter. Jeg skjønte ikke da.
      Gud er nå for meg min fred når alt er kaoset inne og rundt meg.
      En som leder meg til den rette veien. En som ønsker at de onde skal også omvende seg og finner frelse hos ham.
      Det kan også være lurt å begynne å lese johannes bok først for å forstå hvem Jesus er for oss:)
      Lykke til!

    2. Lykke til med «lesingen». Eg har lest Bibelen fra perm til perm selv. Det er Gud som gir deg visdom etterkvart som du leser. Om Gud ikkje gir deg forståelse om ka ting i Bibelen betyr, er det mye som er vanskelig å forstå i Bibelen.
      Den er faktabasert, men forteller ikkje alt rett fram likevel. 🙂

    3. Ligaya: Tusen takk for fint svar 🙂 Jeg tror også Gud har vært med meg i alt jeg har opplevd. Men det tok mange år før jeg forsto hvordan jeg skulle se og høre hjelpen jeg fikk. Det har nok gjort at jeg har tatt noen feil valg. Men tilslutt har h*n ledet meg inn på rett vei 🙂

      Så godt å høre at du finner styrke og hjelp i troen <3

      Jeg tenkte jeg skulle høre nye testamentet først. Men så fant jeg ut at hvis jeg skulle høre så måtte det bli fra skapelsen 🙂

      Takk for det og ha en fortsatt fin kveld. Ta godt vare på deg selv. Klem 🙂

    4. Personlig Utvikling: Tusen takk for kommentar 🙂
      Jeg hører på Bibelen med ett barns ører har jeg funnet ut. Jeg vil høre det som står skrevet, akkurat som det står. Og jeg vil at ordene skal få meg til å tenke, ikke bare tolke det sånn som jeg vil det skal være.
      Jeg har bedt om hjelp til å forstå ordene og hva de betyr 🙂 Og det kjenner jeg at jeg får. Også er jeg så heldig at jeg har 2 sønner og en samboer jeg kan snakke om det jeg hører og diskutere med 🙂
      Jeg har kalt meg kristen siden konfirmasjonstiden, men det er først nå når jeg er 52 jeg er klar for å forstå hva det betyr 🙂

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg