For mye alkohol, og om det å hjelpe….

Tenker på noe som skjedde for noen kvelder siden. 

Samboer`n sto på verandaen og så fikk han se ei ung jente som kom opp i gården her. Han så at hun gikk bak garasjen. Hun var full og hadde problemer med å gå. 

Vi gikk ut og hørte det knaket og raslet nedi skråningen mellom masse trær og buskas. 

Jeg ringte politiet og fortalte hva som skjedde. Damen ville vi skulle gå ut og prøve få tak i henne. Jeg sa jeg syntes det var litt skummelt. Man vet jo aldri hvordan mennesker er nå om dagen. Og i hvertfall ikke i fylla. Men vi gikk ut og lyste for å se om vi så noe, og vi ropte. Så ingenting og fikk ikke svar. Bare hørte knaking og at hun ropte noe. 

Jeg satte meg på trappa for å se om hun kom tilbake. Det er elv bak der så jeg var litt redd hun skulle dette uti der. 

Plutselig sto hun ved siden av garasjen og visste ikke hvor hun skulle gå så jeg gikk bort og tok henne i hånda. Leide henne tilbake til trappa og fikk henne til å sette seg sammen med meg. 

Jeg fikk navnet hennes og hun hvilte litt mot fanget mitt. Hun fikk litt vann og jeg smurte inn armen hennes med aloe vera. Den var helt boblete etter at hun hadde gått gjennom brennesle. 

Hun ringte en hun kjente og jeg fikk snakke med han. Heldigvis så var han i nærheten så vi fulgte henne til der han møtte oss. 

Jeg ringte tilbake til politiet og sa ifra at hun var tatt vare på. 

Det jeg har tenkt mye på siden er….

Hun var ei nydelig jente som ikke var i stand til å ta vare på seg selv. Hun visste ikke hvor hun skulle og hadde gått seg helt bort bak garasjen her. Litt lenger til høyre og hun kunne ramlet ned og ut i elva…

For det første….

Jeg forstår at ungdom (og voksne) har det moro når de drikker. Men jeg forstår ikke hvorfor de må drikke så mye at de ikke greier ta vare på seg selv. Det er skremmende. Tenk om ikke samboeren hadde sett at hun sjanglet ute her og gikk bak garasjen. Da hun kom opp igjen så var hun på vei til å gå mot elva. Jeg tror ikke det er så mye vann der, men det er nok til å drukne i. 

Jeg har også tenk på hvor lett det er å utnytte dem når de er så fulle. Hva om hun hadde kommet til noen som ikke ville henne noe godt. Som hadde fått henne inn. Mishandlet og misbrukt henne. 

Jeg får helt vondt når jeg tenker på hvor mange det skjer med. 

Hun lurte på hvorfor vi var så snille, vi måtte ikke være så snille….

Jeg sa at jeg har barn selv. Og at jeg håper at hvis en eller flere av de en eller annen gang kommer i samme situasjon. Så håper jeg noen gjør det samme for dem.. setter seg litt på trappa med dem…

At tør og tar seg tid til å prate og lytte. Hjelper dem hvis de har skadet seg, selv om det bare er brennesle som svir. At de hjelper dem med å få kontakt med kjente og blir med dem dit. Både fordi de ikke er i stand til å finne veien selv, og for å sjekke at personen de skal til ser og høres grei ut. 

At de ringer politiet og har dem i bakhånd hvis det skulle skje noe. 

Det er vondt å tenke på hva som kunne skjedd denne jenta. Og som skjer med barn, unge og voksne hele tiden. Bare fordi de drikker for mye, og andre benytter seg av det. Eller det skjer ulykker fordi de ikke har kontroll på seg selv og omgivelsene rundt.

Nå er det helg igjen og det er mye fest og moro rundt om kring. 

Vær så snill du som er ute. 

Tenk på hvor mye du drikker. Tenk på at du skal leve med det du gjør resten av livet. Tenk på familien og vennene dine hvis noe veldig alvorlig skulle skje deg. Vær så snill å ta godt vare på deg selv og ikke drikk så mye at du ikke har kontroll på deg selv. 

Og til deg som ser en person som ikke kan ta bare på seg selv. Som er ett sted h*n ikke burde være…Vær så snill og hjelp hvis du tør. Hvis det ser farlig ut så ring politiet med en gang. Få med deg flere så du ikke går bort alene. Ta deg tid til å sette deg ned sammen med personen. 

Det samme gjelder jo om det ikke er alkohol som gjør at personen syk. 

Ønsker deg en god helg 🙂 

Husk at du og de rundt deg skal leve med det du sier og gjør videre…Ord og handling kan få store konsekvenser. 

Og ikke alle tar vare på deg hvis de ser deg sjangle rundt uten å vite hvem du er eller hvor du skal. 

Klemmer fra Hanne <3 

3 kommentarer
    1. Awwwww… så typisk deg Hanne! <3
      Heldig ung jente som havnet hos dere og fikk omtanke og hjelp.
      Ha en god helg du også, vakre! Ta vare på deg selv og dine.
      Klemmmmmmmm

    2. Så flott at dere tok vare på henne, du er en omsorgsperson uten sidestykker. Snille gode jenta mi, tenk om alle var som du

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg