Opphavsrett og overvåkning….

Dette er noe jeg har tenkt på lenge og som jeg ikke forstår at ikke alle tenker…

I det øyeblikket jeg logget meg på internett første gang så visste jeg at jeg ble overvåket. At alt jeg gjorde på nett ble registrert og tatt vare på ett eller annet sted i verden. For meg var det en selvfølge. 

I det øyeblikket jeg brukte kortet mitt for å betale for noe jeg kjøpte på internet så visste jeg at det er en mulighet for å bli svindlet. 

I det øyeblikket jeg la ut det første profilbildet mitt på…husker ikke om det var msn eller noe annet…Så visste jeg at det muligens ville bli kopiert og brukt. 

Hvorfor blir folk så overrasket hvis noe av dette skjer. Hvorfor ser de ikke at internet ikke bare er her i Norge. Det begrenser seg ikke til deg og naboene dine, familien din. Uansett hvor mye du legger inn sperrer og prøver stenge verden ute fra sidene dine. Så er de på en måte helt åpne. Alt du foretar det på nett blir registrert og lagret ett eller flere steder i verden.

Det er jo en selvfølge.

Hvis ikke det skjedde så kunne vi ikke finne lett tilbake til sider vi hadde vært inne på. Sletter vi noe så er det mulig å finne det igjen. Da må det jo være lagret ett annet sted enn på din private pc. 

Jeg forstår at man skal spørre om lov til å kopiere hvis man finner noe inne på en privat side. 

Men…

Hvis man googler noe, feks en appelsin eller en bil eller noe annet. Man trykker videre inn på siden bildet er hentet fra. Hvordan vet man at det er opphavsmannen/kvinnen? Jeg har prøvd å finne ut, men det er ikke lett. 

Alle bildene på google og andre steder er delt om og om igjen. På blogger, instagram, facebook og andre steder. De er forandret på og lagt til tekster. Hvordan skal man finne eier og spørre om lov til å bruke det skriftlig. 

Hvis jeg ikke vil at noen skal kopiere mine bilder og tekster så må jeg la være å legge dem ut. Jeg velger jo selv hvilke av de bildene jeg tar som jeg legger ut. Tar jeg to av noe og ett blir finere. Så redigerer jeg litt på farger og fokus på det dårligste før jeg legger ut det. Det andre sparer jeg på i tilfelle jeg skulle trenge det til noe annet. 

Det er klart jeg helst vil at folk skal spørre før de kopierer noe fra min blogg, instagram eller facebook. Men, jeg føler ikke at jeg kan bli sint hvis jeg oppdager at noen har gjort det. Jeg kan ikke kreve at de straffes. Jeg har jo selv valgt å legge det ut så andre skal se det. 

Jeg hadde bare sendt personen som eier stedet jeg fant bilder på en privat mld eller kommentar og sagt i fra at jeg tror jeg er eier av bilde/tekst. Bare for å ha sagt i fra. Men samtidig så tror jeg jeg hadde følt meg litt stolt også 🙂 Fordi noen syntes mitt bilde eller tekst var så bra at det var verdt å kopiere videre 🙂 

Hadde jeg oppdaget at noen hadde tjent penger på noe av mitt så hadde jeg bedt om halvparten 😀 

Jeg mener den loven som sier det ikke er lov til å dele ting fra internett er gått litt ut på dato. Vi mennesker må være så våkne at vi greier tenke sjøl.

IKKE legg ut noe du ikke vil skal dukke opp andre steder i verden. 

Jeg er voksen og forstår at alt jeg legger ut kan være på andre siden av jordkloden i det øyeblikket jeg trykker på send. Fordi jeg har venner/følgere i flere land. Som kanskje kopierer og deler med siden venner/følgere i enda flere land. 

Dette har jeg lært mine barn og jeg håper og tror de forstår det og lærer det videre til sine barn. De er ihvertfall veldig forsiktige med hva de legger ut. 

Det samme er det jo med kommentarer man skriver. Tenk på hva du skriver og hvordan du skriver det. Du kan godt være uenig, men si det på en grei måte. Oppfører du deg dårlig så kan det godt hende du plutselig ser den kommentaren du skrev “i ett svakt øyeblikk”, bare fordi du hadde en dårlig dag ett helt annet sted på nettet. Så går den rundt og du sitter igjen og føler deg elendig for det er ikke sånn du egentlig er. Og du/nicknavnet ditt/profilen din har fått ett dårlig rykte og folk dømmer deg før du får sjansen til å si noe mer. 

For meg er det greit at bildene blir kopiert, men tekstene mine er mine egne tanker. Og tankene mine vil jeg helst vite hvor befinner seg 😀 Og det hadde jo vært snillt hvis du som kanskje får lyst til å kopiere ett bilde eller to av meg sier ifra så jeg vet det er der ute i verden…Mest for at jeg skal få kjenne stoltheten av at du likte det så godt at du ville dele det videre med dine venner/følgere 🙂 

Phu, det var en liten utblåsning. Må tenke litt mer på dette og om jeg tør ta noe fra google igjen.

Skulle noen oppdage sitt bilde på min blogg…Så husk at eneste grunnen til at jeg valgte akkurat ditt bilde er fordi jeg likte det veldig godt og gjerne ville pynte opp teksten mine med det 🙂 

Ønsker deg en fortsatt fin kveld. 

Klem fra meg <3 

6 kommentarer
    1. Jeg har faktisk tenkt akkurat det samme, og det er faktisk overraskende at andre ikke tenker det. Jeg har i tillegg hatt ekle tanker om at noen ser og hører alt via kamera og mikrofonen på telefonen min, uten mitt samtykke eller at jeg vet noe om det 😐 haha, huff ;p

    2. Anyme.blogg.no: Da er vi ihvertfall to som er litt paranoide 😀 Har tenkt det samme mange ganger ang mikrofon og kamera…Flere år siden jeg teipet en lapp over cam på pc. Også har jeg lest etterpå at det er mulig at noen kan hacke seg inn på cam og følge med..Så kanskje det ikke var så dumt allikevel 😀 Jeg tror alt vi gjør blir registrert ett eller annet sted. Vi er nok ikke så anonyme som vi gjerne vil tro 🙂

    3. Haha, tidig 😀 verste er når man tar med seg telefonen på toalettet og får den tanken der, da passer man virkelig godt på hvor kameraet peker hen xD jeg slang også en lapp forran kameraet på pc’en, og gjør det faktisk enda. Nei, også gjør det ikke saken bedre at politiet kan finne ut hvem som har vært i nærheten av en plass hvor en kriminell handling har funnet sted – bare fordi de har hatt med seg telefonen! helt skremmendes synes jeg, og rart andre ikke blir skremt av det 😮

    4. Anyme.blogg.no: Sant 😀 Lurer på om det er flere som er så forstyrra som oss 😀 Bedre å være forberedt på det verste enn å angre på noe senere….Tror jeg da. Vi får holde det for oss selv så ingen tror vi er helt rare 😀

    5. Haha, ja samma her 😀 ja, jeg er faktisk helt enig i den – plutselig ligger det mye rart om oss ute på det mørke internettet eller noe sant 😮 ja, tror nok det er lurest også x) greit å være paranoid – men såå paranoid som dette overgår sikkert det meste andre folk har hørt før, hahaha 😀

    6. Anyme.blogg.no: Sitter nok mange i det skjulte nå og sukker lettet over at de ikke er alene 😀

      Ha en god natt og en fin dag i morgen. Drøm søtt 🙂

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg