Oppdrag av sønnen for å få orden på tankene…

Hei 🙂 

Nå har jeg fått i oppdrag av sønnen min å skrive 3 innlegg i uka 🙂 

Her er forklaringen på hvofor…

I går kveld etter jeg la ut innlegget begynte Knut sønnen på 16, samboer`n og jeg og prate…Vi pratet om det å be seg selv om unnskyld. Om det å henge igjen i det som har skjedd og ikke greie gå videre. Om å tørre tenke en hel tanke uten å klippe den av fordi man er redd for hva som kommer til å skje. 

Jeg har en utrolig fornuftig sønn med veldig mange kloke tanker 🙂 

Grunnen til at jeg må skrive 3 innlegg i uka er for at jeg skal begynne høre på mine egne tanker. Etter å ha pratet en stund i går forsto jeg at jeg alltid redigerer alt jeg tenker..Bruker masse energi på å tenke en tanke riktig…Det er det samme om den skal sies til noen eller ikke. Jeg er livredd for å tenke en feil tanke. Hvis en tanke er for stor og vanskelig så klipper jeg den i småbiter og lar bitene ligge. Det er blitt ganske mye rot av alle tanker som jeg ikke har orket tenke.

Vi har prata mange ganger om dette, men jeg bruker tid på å forstå ordene og å prøve gjøre noe med det. I går fikk jeg beskjed av Knut om å skrive ned tankene når de kommer. Ikke tenke på hva andre mener. 

Han sa jeg henger mye igjen i ting som har skjedd. Jeg forstår nå at jeg har plukket ut noen ting som har skjedd som jeg er trygg på og kan være sint for eller lei meg for. Ting som ikke gjelder meg. Det er mye lettere å bli sint for noe som skjer ungene, enn å bli sint for noe jeg opplever selv. 

Mitt sinne lagrer jeg. 

Han sa også at han har merket at jeg godt kan diskutere. Men at jeg etter kort tid ofte blir enig i den andres mening. Jeg tror det er fordi jeg ofte ser at det er to svar på ting. Jeg ser kanskje det litt for ofte, også legger jeg min mening under den andres..Forstår jo at det er feil når han forklarte meg det 🙂 

Jeg lærte egentlig mye i går kveld, selv om noe er “glemt”. Det ligger nok der og prøver finne veien blant alle vanskelige tanker som er klippet i stykker. Og en dag har jeg fått ryddet opp og kastet alle bitene som ikke er til noe lenger. Noen må jeg kanskje lime sammen for å få en avslutning på. Andre er tanker som egentlig ikke var så vanskelige, jeg bare har tenkt så mye på dem at de er blitt det. De kan kastes. 

Når hodet er ryddig og alt er sortet i de skuffene de skal ligge i der inne i hjernen. Da kan jeg gå løs på magen og få orden der i alle følelsene som ligger i ett kaos. Sinne, sorg, glede, frustrasjon, litt hat og alt annet som er følelser. Det er en stor hardknute der inne i magen. En knute som sperrer for kommunikasjonen mellom hjerne og følelser. Det er depresjonen som sitter der i knuten som en stor edderkopp. Jakter på alle følelser og tanker som prøver komme seg forbi. Den tar de med seg til gjemmestedet sitt og sperrer de inne…langt der inne i knuten. 

Den dagen de store vanskelige tankene er borte og de “normale” tankene føler seg sterke nok…da skal de gå sammen og fjerne edderkoppen…Tanker og følelser vil igjen strømme fritt mellom hjerne og mage 🙂 

Helt til slutt er det hjertet sin tur…Når det andre er ryddet opp i så må hjertet lære seg å vise glede, sinne og sorg…Hullet i hjertet der det vonde og mørke ligger skal fylles med glede og kjærlighet..Den lille gule flammen som er der midt i det mørke vil lyse sterkere og sterkere. 

Jeg er verdens rikeste som har de barna jeg har og samboeren min <3 

De er mine beste venner og mine verste fiender. Fiender fordi de presser meg til å tenke, og til å sette ord på tankene. Mine beste venner fordi de ikke gir seg. 

Tusen takk <3 

Litt Pia på slutten 🙂 Det snødde i dag og hun mjauet og ville ut…Det var ikke så moro som hun trodde. Altfor kaldt 🙂 Da var det godt å komme inn varmen igjen 🙂 

Da er dagens innlegg skrevet Knut 🙂 Du sa du skulle begynne å lese bloggen min og at jeg skulle tenke på at jeg fikk en leser til 😀 

Takk til dere som orket lese alt 🙂 Siden jeg skal begynne skrive ned tankene mine i stedet for å klippe dem av så kan det bli mye rart her 😀 Men, men…

Ønsker deg en fortsatt fin Mandag og en god kveld…Hvis du også har problemer med å tenke tankene dine så følg Knut sitt råd. Skriv de ned. Enten bare for deg selv eller la noen lese dem. Det er det samme, bare du får de ut og kan se ordnene og etterhvert forstå betydningen av dem 🙂 

Han ække så dum han sønnen min 😀 

Klemmer fra meg <3 

8 kommentarer
    1. Han er en klok sønn. Og du er heldig som har et godt nettverk rundt deg av dine nærmeste, MEN de er heldige som har deg også, vakre!
      For meg er du klok og snill og med et stort hjerte for andre. Håper du kan se deg sånn også snart!
      <3 -klemmmmmmmpå vei

    2. Ei_heks: Veldig klok 🙂 Han er interessert i psykologi og leser mye. Har mange gode tanker om mye og er til stor hjelp 🙂
      Tusen takk <3 Klemmer tilbake.

    3. Deveny: Det er sant at en tanke ikke kan være feil egentlig. Men automatisk så analyserer jeg og redigerer alle tanker. Øver på å tenke en hel tanke akkurat sånn som den er 🙂

    4. Helt riktig som du sier, ingen tanker er feil, viktig å la seg selv få lov å tenke det man vil. Ingen andre ser jo det uansett 🙂 Fin sønn 🙂

    5. frodith: Det høres helt rett ut når andre sier det og jeg skriver det til andre…Så er det det å forstå det selv 🙂
      Ikke sant. Det er det som er så tullete. Ingen ser jo hva jeg tenker, så hvorfor redigere det 🙂
      Han er veldig fin ja 🙂

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg