Mitt hjem er fullt av den største rikdom…..

God morgen til deg 🙂 

I dag har jeg lyst til å fortelle om rikdommen min. Det som gir meg glede når jeg sitter og ser meg rundt. Det som fyller meg med kjærlighet 🙂 

Jeg har ikke penger eller noe av spesiell verdi..Så hvis noen skulle bryte seg inn her og tro de skal bli rike på noe så håper jeg de sier i fra hvis de finner noe….Da skal de få det 😀 

Min rikdom er bare av affeksjonsverdi…

Det er ting jeg har vært så heldig å få opp igjennom årene. Jeg husker ikke når jeg fikk de, men jeg setter veldig stor pris på de menneskene som ga meg det. For jeg fikk det da meg trengte det mest <3 

Disse fikk jeg av ei dame jeg kjenner ikke langt fra meg. Hun skulle gi det bort og spurte om jeg ville ha. Først så fikk jeg underskapet til den øverste. Det sto ute i boden. Plutselig spurte hun om jeg ville ha overskapet og vitrineskapet å. Jeg ble kjempeglad og gleder meg over å ha det hver eneste dag 🙂 

Tusen takk Ann Iren 🙂 

Serviset med sausenebbet i skapet har jeg fått av mormor. Hun kjøpte det på Eda i Sverige for mange år siden. Mormor er død nå, men tusen takk skal du ha for at jeg fikk det. Det er mye brukt 🙂 


Disse to er avleggere jeg fikk av mora mi for mange år siden. Liljen nederst er over 30 år nå. Fikk en liten avlegger da vi flyttet inn i ny leilighet på Skjetten i 1988..Nå er begge to blitt mødre til nye blomster og jeg har 3 liljer og 3 kaktuser. Blomstrer gjør de å

Takk Mor Solveig 🙂 

Engelen fikk jeg av mora til Ole nå i jula. Benken av Bjørn. Sånn hadde jeg ønsket meg i mange år, også spurte han om jeg ville ha den han skulle gi bort…Sofaen 3+2 fikk jeg av noen her som skulle gi bort. Kjersti husket jeg hadde sagt jeg trengte og spurte om jeg ville ha. Hun ordnet så vi fikk den…Lampa har jeg fått av mor, husker ikke når de fikk den. Men den er gammel. Hadde en annen skjerm da vi var små. 

Takk Gunnveig, Bjørn, De jeg fikk sofaene av (beklager men har glemt navnet) Og mor 🙂 

Hjørneskapet har jeg fått av Anne Lise. Tusen takk 🙂 


Giraffen kjøpte de to eldste sønnene til meg da de var i Liberia. Fikk stenene av Knut en gang han hadde vært i gruvene i Kongsberg. Kurvkommoden og det hvite skapet har jeg fått av Tonje (datter). Den blå posen er en smykkepose fra Roma som gutta kjøpte til meg der, hjertesmykke. Boksen med hjerte fikk jeg av eldste sønnen i morsdagsgave. Var en orkide i boksen. Vasen og bollen har Knut lagd på skolen. Julepynten fikk jeg av Stian (eldste sønnen) denne jula

Tusen takk Tonje, Stian, Rune og Knut <3  

Disse maleriene har jeg arvet etter morfar, Svein Hovden. Jeg fikk bare møte han en gang. Da var han på sykehjemmet i Bykle i Setesdal. Han var fra Hovden. Han var lege og veldig flink maler. 

Takk morfar for at du var en så flink kunstner og for at du tok vare på alt så vi kunne få se det du hadde lagd. Og pynte hjemmene våre med det 🙂 


Runde lysesteker fikk jeg av søsteren min i bursdagsgave for noen år siden. De blå av Linda som jeg gikk på folkehøyskole med. Fyrstikkesken av Kjersti en jul. Glassnissene fikk jeg noen i julegave fra jobben (standard hobby og leker) to har jeg fått av sønnene i julegave. 

Takk til Hege, Linda, Kjersti og gutta 🙂 Og jobben

Klokka sto på kaminen og plata hang over i gamlehuset på Lierfoss da vi var små. 


Jeg har mye mer småting som gir meg allverdens glede når jeg ser dem 🙂 

Det er godt å vite at noen har hatt lyst til å gi meg disse tingene. Mye fordi det ikke er ting som bare er gitt i bursdags og julegaver. Det er gitt fordi noen tenkte på akkurat meg og ville gi meg det. 

Se gjennom tingene du har hos deg. Tenk på hvem du har fått dem av og kjenn på følelsen det gir deg 🙂 Kjenn på gleden det gir deg. Tenk på gleden det ga den som ga deg det hadde når du fikk det. 

Man trenger ikke masse penger og dyre ting for å være rik…Rikdommen i hjertet er mye større enn den rikdommen man har med en bankkonto full av penger. 

Problemet er jo at jeg aldri får kastet noe. Ting blir slitt og ødelagt, men umulig å kvitte seg med. Bare sånn som de steinene som ligger mellom glassnissene på bildet…De har jeg fått av barnebarna en gang jeg var i Bergen og passet de. Jeg ville blitt utrolig lei meg hvis en av de forsvant 🙂 Det er jo helt tullete, men sånn er jeg 😀 

Det er mulig jeg er bittelitt psyk når det gjelder alle tingene mine…Men godfølelsen i hjertet når jeg ser rundt meg er større enn redselen for å virke helt totalt gal 😀 

Jeg vil ikke si jeg er materalistisk. Hvis jeg hadde vunnet millioner av penger og sluppet vri på hver krone. Så hadde jeg ikke byttet ut noe av det jeg har i hjemmet mitt. Nye ting gir meg ingenting. Hvis jeg ikke har fått det av noen da 🙂 

Nå vil jeg ønske deg en riktig god Søndag 🙂 Ta godt vare på deg selv også må du huske å se tingene dine og se hvem du har fått det av. Kjenne på gleden over at akkurat du fikk den..

Klemmer fra Hanne <3 

2 kommentarer
    1. Kjenner meg litt igjen med det å ikke kaste, kan jo ikke kaste det for det fikk jeg av den eller den. Jeg har kjøkkenkopper, skåler og asjetter, dype og flate tallerkner. Kaffekoppene fikk jeg av deg når du jobbet på OBS, resten spleiset du og Hege på mens du jobbet der.Rart hvordan en husker hvem en fikk det forskjellig fra, men det er vel forde de menneskene betyr noe for oss. god natt

    2. mor: Ja det er rare greier. Moro at du har så mye ennå. Det er noen år siden du fikk det da. Jeg jobbet på OBS ca i 87/88. 🙂 Sove godt.

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg