En forklaring på operasjonene….

Huff, ett innlegg til sånn med en gang 🙂 

Jaja, kanskje noen trenger en forklaring på hvorfor det er snakk om operasjoner og kontroller 🙂 

Da yngste sønnen min var liten og begynte å gå så var han veldig hjulbeint. Vi kunne få en fotball mellom knærne hans. Var hos fysioterapaut og fikk beskjed om at det kom til å gå seg til av seg selv. 

Det gjorde det, noen år . Men så ble det verre. 

For ca 6 år siden så hoppet han ned fra en lav mur og etter det begynte han å få veldige smerter i føttene. Etterhvert spredte det seg oppover i ankel og legg. Vi var på sykhuset og tok røntgen, de fant ikke noe. Men…..for sikkerthets skyld så gipset de benet. 

Han fikk beskjed av en lege at han hadde hypermobile ledd. Og at han ikke måtte leke og hoppe. Måtte være veldig forsiktig så han ikke ble dyttet på så han datt. Kunne ikke være med på enkel trim klassen gjorde mellom timene. Alt kunne få leddene til å gleppe ut…

Har jo fått vite nå at det var bare tull. Han skulle rørt masse på seg. 

Smertene spredte seg til knærne og kneskålene begynte å gleppe ut. Forferdelig vondt. Det var dager han ikke greide tråkke på golvet om morgenen når han skulle på skolen. Det ble masse fravær. 

Jeg tok han med meg til ortoped en gang jeg skulle få såler. Ortopeden sa med en gang han så han at han måtte ha såler. Det fikk han og det hjelp en stund. 

Smertene fortsatte. 

Tilslutt fikk vi en lege som sente han til rikshospitalet. Der har vi fått en ordentlig god lege/kirurg. De fant ut at han har medfødte bøyde lårbein og arvelige svake muskler og sener rundt knærne. 

Det ble operert inn to plater litt over kneet på yttersiden av lårbeinet på begge ben for å rette lårbeina. Det hjalp fort, så de er rette og fine nå 🙂 

Kneskålene glapp ut flere ganger om dagen og han hadde skikkelig vondt. Det forsto ikke legen. Ny aksemåling og røntgen. Da fant de ut hat han har vridde lårbein. 

Så i Desember måtte han operere igjen. De fjernet de platene de satte inn sist, så han ikke skal bli kalvbeint. Så skar de fra hofta og ett stykke ned på låret for å knekke lårbeinet nesten oppe ved hofta. De vrei lårbeinet så det står rett og skrudde sammen med ei plate og skurer. 

I dag var det 12 ukers kontrollen og alt er kjempefint 🙂 Ingen begrensninger lenger. 

Kneet knekker innover så leggen blir stående utover, men det er visst fordi det tar tid for kneet å stabilisere seg ordentlig. Skal se det an i 3 mnd til. Smertene han har i kneet og hofta nå er fordi musklene som går mellom der er for stramme. Det hjelper å strekke ut så han gjør det ofte i løpet av dagen. 

Han har gått opp i vekt fordi han fikk beskjed av leger da han var liten at han skulle holde seg i ro. Så han trener 3 dager i uka hos fysioterapaut og nå kan vi endelig begynne å gå litt turer igjen. Må styrke det opererte benet mest mulig før neste operasjon. Han går ned i vekt og fettprosent og opp i muskelmasse…Senter for sykelig overvekt er fornøyde 🙂 Og vi er glade. 

Nå blir det kanskje operasjon av det andre benet i Juni. Håper det for da er han så og si frisk når han begynner i 10. klasse. Det har blitt veldig mye fravær de siste årene. Heldigvis er han skoleflink og kommer fort inn i det han har mistet når han har vært hjemme. 

Utrolig stolt av gutten min <3 


 

2 kommentarer
    1. Hei jeg er en jente på 12 år som er ganske så kalvbeint jeg har ogsa hypermobilitet jeg har hat vont i føttene mange ganger nå men det er verst med knete jeg har lenge lurt på om man måte åperere det hjalp meg veldig men jeg er fortsat usiker

      1. Hei 🙂 Uff, leit å høre at du har så vondt i knær og føtter. Det hadde sønnen min i mange år å. Vondt å se på at barna har det vondt. Har du vært hos lege med det? Du kan be om å få ordentlig undersøkelser på ortopedisk avdeling på ett sykehus. Vi var så heldige å bli sendt til Rikshospitalet og en lege/kirurg som het Stefan. Veldig god og flink 🙂 Operasjonene til sønnen min har hjulpet han veldig. Nå er bena rette og har ikke vondt i knærne 🙂 Ønsker deg lykke til og håper og tror du får den hjelpen du trenger. Send meg gjerne en mld så jeg får høre hvordan det går med deg 🙂 Og bare spør hvis du lurer på noe.
        Klem fra Hanne.

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg