Litt flere tanker om før….

Har tenkt litt….

Husker litt, selv om det ikke er mye. 

Før Bjerkely folkehøyskole husker jeg nesten ingen ting. Det jeg husker best fra etter jeg flyttet hjem igjen er at jeg satt inne og så Anne (venninna mi) kom hjem fra skolen med bussen. Jeg satt i vinduet og så henne gå forbi. Kan ennå høre diskusjonen med meg selv om jeg skulle gå ut og hilse på henne, eller banke i vinduet og be henne komme innom…Gjorde ingen av delen…Kjenner fortsatt skuffelsen over meg selv. 

Husker at jeg måtte på do på Haneborg barneskole. Men jeg turte ikke gå, for der inne sto flere jenter og prata. Mener jeg husker speil og vasker var rett innafor døra. Og jeg måtte gå forbi dem for å komme til dobåsene. Det turte jeg ikke. Den doen er fortsatt i noen av marerittene mine 🙂 Husker jeg heller tissa på meg enn å gå inn på doen. Skjedde flere ganger. 

Gymtimene…grøss og gru. Den blei mye mensen, glemt gymtøy og falske meldinger i løpet av 10 skoleår 🙂 Jeg turte jo ikke skifte og dusje sammen med de andre. 

Sang i kor, Apelles fra konfirmasjon til jeg begynte på Bjerkely. Husker nervøs mage. Du kan tro det gir gjenlyd når magen romler og buldrer fordi jeg er redd hver gang det skal være stille bønn før øvelse eller da vi var ute og sang. Vet ikke om andre la merke til det. Men jeg hørte ekkoet gjennom hele den tomme kirken 🙂 

Har fått vite nå for ikke lenge siden at eg blei mobba på skolen. Det er helt borte,, har ingen minner om det i det hele tatt. Vet ikke om det er bra eller dårlig. Kjenner det er noe som gnager, men greier ikke hente det fram. Lurer veldig på hva som skjedde mens jeg var på skolen og skoleveien, om det er noe jeg burde huske. 

Skjønner nå hvorfor økonomien har vært dårlig i snart 20 år. I gamle dager, før PC og nettbank. Da måtte man gå i banken og betale regningene. Det blei jo ett problem med angst. Så da lot jeg heller være å åpne de hvite vinduskonvoluttene, og tilslutt alle konvolutter. Hvis jeg ikke så utenpå at de ikke var farlige da. Etterhvert blei det til at jeg ikke kunne ta telefonen heller, hadde ikke sånn man kunne se hvem som ringte. Det var mange kreditorer som ville ha kontakt. Så nå mange år etter så sliter jeg fortsatt med en masse inkassosaker. Og har fortsatt problemer med å åpne hvite vinduskonvolutter. Er ikke så redd for å ta mobilen lenger, for nå ser jeg når det er en kreditor. Da er jeg litt forberedt. Også er det blitt bedre siden de også sender sms 🙂 

Det er rart hvordan hjernen virker. Husker en del negativt som har hendt, men mye av det positive er borte. Prøvde for noen år siden å skrive opp det jeg husket fra Haneborg og til da. Tror det blei 5-6 A4 sider, ikke mye man husker da etter å ha levd i nesten 40 år. 

Har begynt å legger mer merke til det som skremmer meg nå i det siste. Og i går da jeg kjørte Rune på skolen la jeg merke til at jeg kjente panikken da jeg skulle bruke vindusviskeren på bakruta. Det lå en bil bak. Fikk ikke til å trykke på knappen til viskeren. Mange tanker raste gjennom hodet, husker ikke hva, det koblet ut. Husker bare at jeg ikke ville bli sett. Den bak kunne se inn bakruta mi hvis jeg brukte viskeren. 

Det er jo helt idiotisk 🙂 Tenkte det også da.

Tenker at det er mye positivt og negativt med PC og Internet. Det blir altfor “lett” å ha angst,. Man trenger ikke gå ut lenger. Alt kan gjøres gjennom skjermen. 

Masse andre småting jeg husker også, mye negativt og en del positivt. Selv om jeg ikke kan si jeg hadde det bra, så ville jeg ikke vært foruten. Det har jo gjort meg til den jeg er i dag. Tror det viktigste jeg har lært av livet er….empati og samvittighet, se mennesker. 

Hadde ikke jeg hatt angst og den oppveksten jeg hadde, så hadde jeg ikke droppet ut av vgs etter 1,5 år, ikke  jobbet der jeg gjorde, hadde ikke møtt han jeg giftet meg med, hadde ikke fått akkurat de 4 barna jeg har fått, og ikke fått de to barnebarna jeg har og de kanskje kommer til å få. Så jeg er takknemlig for det jeg har opplevd, godt og dårlig 🙂 

 

 Lille Lungegårdsvannet, en utrolig god plass og være. Satt på en benk her en god stund mens jeg venta på toget i sommer 🙂 Lenge siden kroppen har vært så rolig og avslappet som den var da jeg satt der. 

Vakkert med grønt gress..blått vann..byen rundt..mektige fjell..klar blå himmel med fine grå skyer på og en stor varm sol <3 

Dette var litt av det som triller rundt i hodet mitt nå om dagen 🙂 Kanskje det forsvinner ut nå når jeg har skrivd det ned. 🙂 

3 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg