De nære ting i deg selv…..

DE NÆRE TING

av Arne Paasche Aasen (1901-1978)

Ditt sinn monne flyve så vide omkring,
det er som du glemmer de nære ting,
det er som du aldri en time har fred,
du lengter bestandig et annet sted.

Du syns dine dager er usle og grå,
hva er det du søker, hva venter du på?
Når aldri du unner deg rast eller ro,
kan ingen ting vokse og intet gro.

Gå inn i din stue, hvor liten den er,
så rommer den noe ditt hjerte har kjær.
På ropet i skogen skal ingen få svar,
finn veien tilbake til det du har.

Den lykken du søker bak blånende fjell,
kan hende du alltid har eiet den selv.
Du skal ikke jage i hvileløs ring,
men lær deg å elske de nære ting.


Har ikke så mye mer å si i kveld enn……Les teksten over. Se ordene og se hva de vil fortelle. 

Hvordan lever du livet ditt? 

Leter du hele tiden etter noe? 

Går du rundt og prøver finne det du mangler? 

Har du prøvd å bli hjemme en stund. Har du prøvd stå eller sitte i ditt eget hjem og se rundt deg. 

Kanskje det du leter etter er akkurat der…hjemme hos deg selv….

I deg selv…

Sett deg ned. Se på det som er rundt deg. Er det noe der du kjenner du setter pris på at er der? Som du er glad for å eie. 

Sett deg ned for deg selv, med deg selv. Se på hvem du er. Spør deg selv “hva leter du etter”? 

Leter du etter noe som kan fylle tomrommet i deg? 

Leter du etter bekreftelse på at det du gjør er bra? 

Leter du etter følelsen av å høre til? 

Jeg tror det er viktig å være alene med seg selv i blant. Ikke være redd for sitt eget selskap. Kjenne en tilhørighet med seg selv. La sjelen finne plassen sin i livet ditt. 

Mange er avhengige av å ha andre rundt seg. De greier ikke slappe av hjemme hos seg selv med seg selv. En gang i fremtiden så tror jeg kroppen bare må ha litt fred og sier ifra at nå holder det. Nå må du la meg bli kjent med meg og finne ut hvem jeg er. Hvis ikke orker jeg ikke mer og jeg blir syk. 

Jeg tror du må fylle tomrommet i deg selv, med deg selv. 

Jeg tror du må gi deg selv bekreftelse på at det du gjør er bra. 

Jeg tror du må la deg selv få kjenne at du hører til sammen med deg. 

Andre utenfor kan også gi deg det. Men du må også gi deg selv muligheten til å kjenne det, bare for din skyld. 

En dag du føler deg tom og stresset, prøv å gi deg selv litt tid. Ikke røm inn i jobb, spill, venner og moro. Gi deg selv tid til å bare være stille, med deg selv. 

Du trenger det 🙂 

Ta godt vare på deg selv. Se de små, nære tingene. Det er ofte de som gir mest mening og størst forandring. 

Ta med deg ett lite godt minne fra dagen inn i drømmen 🙂 

Klemmer fra Hanne <3 

 

6 kommentarer
    1. Det er vel dit jeg er kommet , jeg kan kose meg i mitt eget selskap, jeg kjeder meg aldri og føler ikke at noe må skj hele tiden. Den sangen har alltid ligget i hjertet mitt fra første gang jeg hørte den som veldig ung. Jeg tror det var Kurt Foss og Reidar Bø som var på Hvittingfoss å sang den. Synes teksten passer veldig godt i dag for mange. Takk for de fine ordene du alltid kommer med. Klem

    2. mor: Tror jeg har vært der bestandig jeg, Har vel arvet det av deg 🙂
      Ja den er fin den teksten.
      Mange bør lytte til den.
      Takk skal du ha. Klem 🙂

    3. Helene: Ja den er veldig fin. Mange bør begynne å tenke litt på hva de har. Både rundt seg og i seg selv 🙂

      Tusen takk 🙂

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg