Egne dikt fra gamle dager…

Da jeg var ung…

For en forferdlig setning 😀 Det er jo sånn besteforeldre sier….Eh..jeg er jo en besteforelder….

Jaja. 

Da jeg var ung så leste jeg Det Nye, ett ukeblad for ungdom. For dere som er så unge at dere ikke visste det 🙂 Tror ikke om det finnes lenger. 

De hadde en konkurranse eller noe og man kunne sende inn dikt og fortellinger, kanskje det kom med i en bok de skulle gi ut. Jeg sendte inn først i 85. Håper jo at det skulle komme med og det gjorde det jammen meg 🙂 

Så var hadde de det samme i 86 og jeg sendte inn ett annet dikt. Det kom også med 🙂 

Ett av dem ble brukt i helse og sosial lærebøker. Tror det var på Island, husker ikke om det var her i Norge også. Det ble lest opp på radio å. Jeg hørte det ikke selv. Men en dag på skolebussen så lente en seg bort, prikket meg på skulderen og sa “jeg hørte diktet ditt på radio i dag”. Fyttirakkern så flaut 😀 

Har en kvittering fra Gyldendal på en sum jeg fikk fordi de fikk bruke diktet…:) 





Sånn var innsiden av hodet den gang, og det er vel ikke skjedd så store forandringene 😀 Heldigvis kanskje. Når jeg leser disse diktene jeg selv har skrevet. Så ser jeg at hvordan jeg tenker og føler i dag er noe jeg har lært fra før den gang og fremover i livet. Man føler man gir av seg selv til alle andre. Men den dagen man kanskje trenger noen selv, da er det ingen der. Man lærer å skyve mennesker fra seg. Det er tryggere enn å risikere å bli såret når de går fordi man ikke har noe å gi lenger. 

Det er ikke bra. 

For en av de vi møter på veien er kanskje den ene personen vi trenger i livet. Den som ønsker å være der for oss. Som ønsker og bare sitte sammen med oss. Som ønsker å gi av seg selv uten tanke på å få noe tilbake 🙂 

Jeg og dere andre som skyver mennesker bort må prøve å slippe litt opp på den falske tryggheten. Vi må tørre å ta sjansen på å bli såret, eller ikke såret. 

Tenk på hvor mange mennesker det finnes i verden, i Norge…Ikke alle er falske egoister som bare vil ha selv og ikke gi noe tilbake 🙂 Vi har bare vært litt uheldige på veien og tiltrukket oss feil mennesker 🙂 

Enkelt å si men forferdelig vanskelig å gjøre. Bare vi blir bevisste på at sånn er det, så blir det kanskje lettere å gjøre noe med. 

Ønsker deg en fortsatt fin Lørdag. Her skinner sola og det blåser litt. Vi skal ut og gå en tur alle 4 snart. Ta deg en liten tur ut du også, trenger ikke gå så langt. Også tar du ett bilde av en liten glede 🙂 

Ta vare på deg selv. 

Klem fra meg <3 

 

2 kommentarer
    1. Jo Hanne diktene dine sto i skolebøker her i Norge også. Ei som gikk på hjelpepleie eller sykepleie fortalte meg at det sto i en av bøkene hennes 🙂

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg